We hebben 226 gasten en geen leden online

Nettie van VlietOp openbare basisschool De Winde kunnen de leerlingen van groep 6, 7 en 8 lessen godsdienst (GVO) volgen. Voor het tweede schooljaar mag ik deze lessen in Nootdorp verzorgen. En dat doe ik met heel veel plezier! Op woensdagmorgen op locatie de Poort en op vrijdag op locatie Sytwinde. In totaal volgen 111 leerlingen de lessen.

In de lessen staat altijd een verhaal centraal. Dat is meestal een verhaal uit de Bijbel. Maar ik vertel ook graag een vrij verhaal of een verhaal uit een andere cultuur: mooie verhalen waar we met elkaar over kunnen nadenken en praten. Er zit altijd meer in een verhaal dan alleen het verhaal. En de kinderen kunnen altijd heel goed onder woorden brengen wat zo’n verhaal met godsdienst te maken heeft.

Na het verhaal en een gesprekje volgt een passend werkblad: een puzzel, kleurplaat, vragenblad, enz.
Wanneer een verhalenserie of onderwerp is afgerond krijgen de kinderen deze bladen mee in een boekje, met een toelichting voor de ouders.

In groep 6 zijn we begonnen met de verhalen over Abraham, Izaäk en Jacob en zullen binnenkort starten met Jozef.
Groep 7 hoort de verhalen over Mozes en de uittocht uit Egypte en de reis door de woestijn.
Groep 8 volgt een feestkalender (feesten uit diverse godsdiensten) en verhalen over het begin.

Wanneer de school met een speciaal thema of project (kinderboekenweek) werkt probeer ik dit in de lessen ook te volgen. 
In de adventtijd werken we naar Kerstmis toe en tot aan Pasen/Pinksteren vertel ik verhalen uit het Nieuwe Testament.
Daarna zijn er nog genoeg verhalen over om de tijd tot de zomervakantie te vullen.

Ik hoop dat u zo een beeld heeft gekregen van de lessen godsdienst. Mijn voornemen is om regelmatig een stukje voor de website of het kerkblad te schrijven over deze lessen en u zo op de hoogte te houden.

Nettie van Vliet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de 2 weken vóór de herfstvakantie is op obs De Winde heel veel aandacht aan de Kinderboekenweek besteed: ook in de lessen godsdienst zijn we hiermee aan de slag gegaan.

Het thema van de Kinderboekenweek was: “Superhelden”. In de Bijbel staan veel verhalen over superhelden. Ik heb gekozen voor Esther als superheldin.

In 2 à 3 lessen heb ik het verhaal verteld m.b.v. 4 vertelfiguren: Ahasveros, Mordechai, Haman en natuurlijk Esther. Het was een spannend en boeiend verhaal, soms wat ingewikkeld omdat er zoveel gebeurde. Maar de kinderen hebben het heel goed gevolgd. Zelfs de moeilijke namen hebben ze onthouden! En de uitdrukkingen “wet van Meden en Perzen” en “in zak en as zitten” is nu bij ook bekend.

Er kwamen ook heel wat vragen over de gebeurtenissen, waar we met elkaar over hebben nagedacht en gepraat.


Borduurplaat van EstherHamansorenAls voorblad voor het boekje met de werkbladen hebben (bijna) alle leerlingen een “borduurplaat” van Esther gemaakt. Ook de jongens vonden het prachtig om te doen.
Als afsluiting heb ik wat over Poerim (joods feest) verteld en we hebben hamansoren met poedersuiker (gefrituurde koekjes) gegeten.

Daarna was het herfstvakantie en konden de kinderen de puzzel en geheimschrift in hun boekjes afmaken en ik mijn keuken schoonmaken (na het bakken van ruim 120 hamansoren).

Nettie van Vliet

 


In de weken vóór Kerst zijn we natuurlijk bezig geweest met de verhalen over Maria, Jozef, het kindje Jezus, herders en engelen. In 3 groepen kan ik gebruik maken van een digitaal schoolbord en plaatjes uit verschillende kinderbijbels als illustratie gebruiken. Naast het “gewone” kerstverhaal heb ik in de laatste les voor de vakantie het prentenboek “De 4 lichten” gebruikt, van Gerda Marie Scheidl met illustraties van Marcus Pfister.
Een jongetje gaat zijn lammetje zoeken en deelt onderweg zijn 4 lichtjes uit aan dieren en mensen die dat nodig hebben. Als zijn laatste lichtje bijna is gedoofd komt hij in een stal …

 

­